Podstawą osiągania osobistych i zbiorowych sukcesów jest zdrowe dziecko, zdrowy człowiek, zdrowe społeczeństwo. Dlatego od najmłodszych lat należy kształtować odpowiednie nawyki zachowań, przyzwyczajeń higienicznych oraz zdrowotnych. opracowała: mgr Leokadia Renata Tarnawska
Cele:
- kształtowanie prawidłowych relacji międzyludzkich,
- przestrzeganie bezpieczeństwa w codziennym życiu,
- kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych,
- rozwijanie umiejętności komunikowania się z innymi,
- kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się w szkole i poza nią,
- promowanie zdrowego trybu życia,
- ukazanie szkodliwości palenia papierosów, nadużywania alkoholu i zażywania narkotyków.
Treści:
Szczególną wartość dla osiągnięcia wymienionych celów ma realizacja następujących zadań:
Zadania
|
Sposoby realizacji
|
Odpowiedzialni
|
1. Poznajemy siebie
i innych:
a) kształtowanie postawy szacunku wobec samego siebie i innych,
b) budzenie uczuć przyjaźni i sympatii do kolegów, koleżanek.
|
- wzajemne poznawanie się,
- prezentowanie siebie,
- wspólne zredagowanie i zapisanie umowy-kontraktu,
|
Wychowawca
|
2. Zapoznanie
z zasadami bezpieczeństwa
w szkole i poza nią.
|
- zapewnienie uczniom bezpiecznych warunków pracy
w szkole,
- nauka prawidłowego poruszania się po jezdni,
- zajęcia na temat bezpiecznych zachowań w czasie
zajęć szkolnych i w czasie wolnym,
- spotkania z policjantem,
- instruktaże przed wycieczkami,
- zapoznanie z możliwymi zagrożeniami,
- poznanie zasad udzielania pierwszej pomocy
|
Dyrektor
Wychowawca
Policjant
Pielęgniarka
|
3. Dbanie o higienę osobistą:
a) higiena ciała i odzieży,
b) higiena jamy ustnej.
|
- rozmowa o higienie na podstawie wierszy, czytanek,
- przeglądy czystości prowadzone przez pielęgniarkę,
- mycie rąk przed śniadaniem,
- odpowiedni i czysty strój na zajęciach wychowania
fizycznego,
- przeglądy uzębienia przez stomatologa,
- pokazy prawidłowego mycia zębów,
- pogadanki na temat higieny jamy ustnej,
- udział w konkursach organizowanych przez firmy
produkujące pasty do zębów,
|
Wychowawca
Pielęgniarka
Stomatolog
|
4. Higiena otoczenia:
a) zapewnienie warunków higieniczno-sanitarnych na terenie szkoły,
b) systematyczne utrzymywanie porządku w szkole, na stanowisku pracy, w domu,
c) dbanie
o estetyczny wystrój klas i wygląd otoczenia szkoły,
d) propagowanie postaw ekologicznych.
|
- zaopatrzenie w środki higieniczne (mydło, papier
toaletowy, ręczniki),
- utrzymywanie czystości we wszystkich
pomieszczeniach na terenie szkoły,
- wdrażanie dzieci do odpowiedzialności za stan i
wygląd swego miejsca pracy w szkole i w domu
poprzez:
a) pełnienie dyżurów w klasie,
b) noszenie w szkole obuwia zamiennego,
c) powierzanie obowiązków domowych przez
rodziców,
d) pogadanki,
e) organizowanie konkursów,
- odpowiedzialność uczniów za wygląd sali lekcyjnej
(wykonywanie gazetek, dekoracji świątecznych,
pielęgnowanie kwiatów),
- porządkowanie terenu wokół szkoły,
- uzmysłowienie dzieciom wpływu zanieczyszczeń
powietrza, wody i gleby na stan zdrowia człowieka,
- uświadomienie potrzeby ochrony środowiska
naturalnego,
- zapobieganie dewastacji przyrody poprzez:
a) właściwe zachowanie na wycieczkach i w czasie
zabaw na dworze,
b) usuwanie zanieczyszczeń,
c) udział w akcjach „Sprzątanie świata’’,
|
Wychowawca
Dyrektor
Woźna
Wychowawca
Rodzice
Wychowawca
Wychowawca
|
5. Higiena żywienia:
a) higiena i estetyka spożywania posiłków,
b) znaczenie racjonalnego żywienia,
c) ochrona organizmu przed zatruciami pokarmowymi,
d) profilaktyka otyłości i nadwagi,
|
- stworzenie prawidłowych warunków do spożycia drugiego śniadania,
- uczenie dzieci higienicznego spożywania oraz estetycznego podawania posiłków (np. na imprezach klasowych, podczas śniadania),
- wykonywanie kanapek, surówek itp.
- kształtowanie umiejętności przygotowywania zdrowych posiłków,
- zajęcia na temat racjonalnego odżywiania się,
- uczenie, jak przechowywać żywność, aby nie stała się ona przyczyną zatruć,
- indywidualne rozmowy z rodzicami dzieci otyłych
na temat właściwego odżywiania i aktywności
fizycznej,
|
Wychowawca
Rodzice
Pielęgniarka
|
6. Poznanie sposobów prawidłowego komunikowania się
z innymi.
|
- nabywanie umiejętności słuchania,
- wyrażanie próśb, sądów, oczekiwań,
-stwarzanie atmosfery życzliwości i kulturalnego
współżycia społecznego,
- przestrzeganie zasady sprawiedliwości,
- budowanie klimatu zaufania, akceptacji,
- wzajemne zachęcanie się do pracy,
- aprobata dla odrębności, niepełnosprawności,
- wyrażanie uczuć, przekonań, opinii,
- zachęcanie uczniów do brania odpowiedzialności za własne uczenie się.
|
Wychowawca
Wszyscy nauczyciele
|
7. Poznanie norm dobrego zachowania.
|
- zapoznanie z klasowym „kodeksem grzeczności’’ oraz z zasadami zachowania w miejscach publicznych,
- przestrzeganie zasad kultury słowa (zakaz używania
brzydkich słów),
- wyrażanie własnych emocji,
- nauka panowania nad negatywnymi uczuciami,
- rozpoznawanie emocji i uczuć innych osób,
- rozpoznawanie konfliktów koleżeńskich na drodze
pokojowej,
- współdziałanie w zespole podczas wykonywania
wspólnej pracy, zadania.
|
Wychowawca
Pedagog
|
8. Nauka zachowania w trudnych sytuacjach
|
- zapoznanie z prawami dziecka,
- poznanie „przyjaciół dziecka’’ (nauczyciel, policja, instytucje zajmujące się pomocą dla dzieci w trudnych sytuacjach),
- radzenie sobie z presją grupy - asertywność,
- rozróżnianie w życiu codziennym dobra i zła oraz właściwe reagowanie,
|
Wychowawca
Policjant
|
9. Żyjmy zdrowo:
a) znaczenie aktywności ruchowej,
b) zagospodarowanie wolnego czasu.
|
- wdrażanie do respektowania zasad higieny pracy umysłowej,
- zachęcanie do udziału w formach czynnego wypoczynku,
- wdrażanie do aktywności ruchowej przez ćwiczenia śródlekcyjne,
- urządzanie imprez rekreacyjno-sportowych (klasowe ognisko, zawody sportowe między klasami),
- zabawy ruchowe na świeżym powietrzu,
- rozwijanie zainteresowań.
|
|
10. Alkohol, nikotyna i narkotyk to twoi wrogowie.
|
- zapoznanie ze skutkami palenia papierosów, picia alkoholu,
- wyjaśnienie, co to są narkotyki i dlaczego są szkodliwe,
- uświadomienie konieczności unikania używanych igieł, nie znanych opakowań substancji, proszków, leków.
|
Pedagog
Pielęgniarka
| Formy realizacji celów:
- słowo żywe: pogadanki, zajęcia edukacyjne, spotkania z pielęgniarką, z policjantem, z pedagogiem, rozmowy z rodzicami, z uczniami, rozmowy rodziców z dziećmi,
- słowo drukowane: ankiety, ulotki,
- formy plastyczne: rysunki, plakaty,
- imprezy rozrywkowe: zabawy kształtujące zachowania i nawyki, przedstawienia szkolne, zabawy integrujące,
- aktywizujące jednostkę i środowisko: konkursy (czystości, plastyczne, czytelnicze), pomoc
koleżeńska, pedagogizacja rodziców. Osiągnięcia uczniów.
Działania prowadzone w ramach programu profilaktycznego zmierzają do tego, by dziecko kończące klasę III:
- reprezentowało wysoki poziom kultury osobistej,
- respektowało zasady higieny i zasady bezpieczeństwa,
- znało zasady racjonalnego odżywiania się,
- wiedziało, co to są narkotyki i dlaczego są zakazem prawa,
- znało skutki, jakie w organizmie powoduje palenie papierosów i spożywanie alkoholu,
- wiedziało, czym grozi kontakt z używaną igła, z nieznanym proszkiem czy lekiem,
- rozumiało na czym polega zdrowy styl życia,
- potrafiło skorzystać z właściwych form spędzania wolnego czasu,
- rozwiązywało konflikty na drodze pokojowej,
- umiało wyrażać własne uczucia,
- radziło sobie z negatywnymi uczuciami,
- potrafiło współdziałać w zespole,
- znało drogi poszukiwania pomocy,
- świadomie unikało niebezpiecznych sytuacji i zagrożeń,
- odróżniało dobro od zła,
- potrafiło być asertywne. Sposoby ewaluacji.
Obserwacja zachowań uczniów w różnych sytuacjach..
Rozmowy z rodzicami.
Przeprowadzenie ankiet wśród uczniów.
Zebranie opinii nauczycieli uczących w tej klasie.
Liszno, czerwiec 2004 r.
|